چاپ

انواع مرکب برای چاپ روی پارچه

انواع مرکب برای چاپ روی پارچه

انواع مرکب بر اساس پروسه‌ی چاپ

مجموع چاپ سام دارنده به روزترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال در ایران است این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و اکنون نیز در حوزه چاپ بنر تبلیغاتی یا ساخت لایت باکس تبلیغاتی فعالیت می‌کند.

انواع مرکب در چاپ وجود دارند که برای تشکیل تصویر چاپ شده استفاده می‌شوند بسته به نوع کیفیت ثبات و ماندگاری قیمت مرکب برای چاپ روی پارچه یا جنس بنری فرق می‌کند.

انواع مرکب و فرآیند چاپ

شرکت چاپ سام ۵ سری از انواع مرکب را برای چاپ روی پارچه استفاده می‌کند بسته به اینکه از چه مرکبی استفاده می‌شود فرایند چاپ نیز متفاوت است.

تفاوت و تنوع در انواع مرکب به دلیل توسعه و پیشرفت تکنولوژی در حوزه چاپ هدهای جوهر افشان و مرکب است. در واقع اگر بخواهیم انواع مرکب برای چاپ روی پارچه را به ۵ نوع تقسیم کنیم طریقه به فرآیند چاپ را نیز برای هر نوع مرکب در می‌یابیم:

انواع مرکب و فرآیند چاپ

مرکب‌های تصعیدی Dye Sub Ink set

وقتی یک جسم جامد به گاز تبدیل می‌شود یعنی فرایند تصعید یا Sublimation رخ داده است. این در حالتی است که این فرایند به صورت مستقل و مستقیم انجام می‌شود و مرحله بین یعنی تبدیل جامد به گاز صورت نمی‌پذیرد. در واقع چنین خصوصیتی سبب می‌شود تا رنگ با کیفیت و دقت بیشتری روی پارچه‌های پلی استر تثبیت شود و نفوذ کند.

مرکب‌های سابلیمیشن در گاموت رنگ زنده و روشنی دارند معمولاً پارچه‌هایی را که از پوشش برخوردار نیستند را با مرکب‌های تصعیدی چاپ می‌کنند فرایند چاپ روی پارچه با مرکب تصعیدی به این شکل است که در ابتدا توسط یک جوهر افشان استاندارد الگو را روی کاغذ ترانسفر چاپ می‌کنند.

سپس کاغذ را روی پارچه فیکس کرده و در ماشین پرس می‌گذارند و درجه حرارت را بالا می‌برند در روند این کار مرکب به بخار تبدیل می‌شود و روی پارچه انتقال می‌یابد در نهایت شاهد چاپی با رزولوشن ایده‌آل و درخشنده روی پارچه هستیم.

 مرکب‌های تصعیدی

 

مرکب‌های پیگمنتی Pigment Ink set

در مرکب‌های پیگمنتی ذرات مواد رنگی بسیار ریز در حلال حل می‌شوند و حالت سوسپانسیون دارند در این روش مرکب را روی پارچه انتقال می‌دهند وقتی که به تدریج مرکب خشک می‌شود ذرات ریز رنگی به پارچه نفوذ می‌کند می‌چسبد و تثبیت می‌شود.

معمولا مرکب‌های پیگمنتی بر روی هر پارچه قابل استفاده هستند فقط نکته قابل ملاحظه این است که پارچه‌های چاپ پیگمنتی باید کوتینگ شوند یعنی روی آنها پوششی بنشانند. مرحله تثبیت رنگ مرکب در درجه حرارت ۱۵۰ درجه سانتیگراد و توسط کوره انجام می‌شود.

مرکب‌های پیگمنتی

مرکب‌های واکنشی Reuctive Ink set

مرکب‌های واکنشی از طریق پیوند کووالانسی مواد رنگی به وجود می‌آیند پیوندهای شیمیایی بسیار قوی بوده و جلوه زیادی دارند از همین رو از طول عمر و ماندگاری بالا برخوردارند چاپ روی پارچه با مرکب‌های واکنشی کمی پیچیده است.

در این روش توسط جوهر افشان چاپ روی پارچه می‌نشیند و مرکب در حین چاپ خشک می‌شود سپس با دستگاه پرس اتوی بخار در دمای بالا رنگ را تثبیت می‌کنند‌. در آخرین گام پارچه را می‌شویند تا رنگ‌های اضافی از آن پاک شود در این نوع چاپ هم باید پارچه کوتینگ شود.

مرکب‌های اسیدی

مرکب‌های اسیدی مواد رنگی دارند که حلال پذیرند مواد تشکیل دهنده آن نمک‌های سدیمی اسید سولفونیک هستند. همین مواد باعث می‌شود که پیوند یونی ایجاد شود و رنگ روی پارچه بنشیند.

این نوع مرکب برای پارچه‌های نایلونی آنفوره ابریشم کشمیر پشمی به کار می‌رود کیفیت چاپ با این نوع مرکب کیفیتی مثال نزدنیست. فرایند چاپ با مرکب‌های اسیدی تقریباً شبیه به چاپ با مرکب‌های واکنشی است.

مرکب‌های پایه آب

از مرکب‌های بر پایه آب برای چاپ روی پارچه‌هایی از جنس پلی استر و استات استفاده می‌شود در واقع وقتی که ماندگاری و استحکام رنگ از اهمیت بالایی برخوردار باشد از مرکب‌هایی بر پایه آب استفاده می‌کنند که حلالیت آنها نیز بسیار کم است و در آب پراکنده می‌شود.

کیفیت بالای چاپ روی پارچه چاپ سام

در حوزه چاپ دیجیتال شاهد پیشرفت فراوانی در عرصه تولید و نوآوری مرکب‌های جدید هستیم چاپ سام به روزترین دستگاه‌های چاپ را در اختیار دارد و به خوبی نسبت به فرایند چاپ هر نوع مرکب آشنا است.

جهت مشاوره و آگاهی از روش رزرو برای تبلیغات و چاپ انواع بنر می‌توانید با مشاوران شرکت چاپ سام تماس بگیرید.

سوالات متداول

مرکب چاپ چیست؟

مرکب چاپ در انواع مختلف وجود دارد. هرکدام از انواع مرکب می توانند در چاپ، کیفیت متفاوتی را از خود نشان دهند.

مرکب چاپ چه ویژگی هایی دارد ؟

داشتن فام رنگ، خلوص رنگ، رنگدانه مرکب، وارنیش مرکب، که تمامی این موارد بر روی کیفیت چاپ تاثیر گذارند.

انواع مرکب چاپ چگونه است؟

مرکب UV، مرکب Ir و اکسیداسیون که تماما بر اساس روش خشک شدن تقسیم بندی می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *