چاپ

انواع پوشش در چاپ کدام است؟

انواع پوشش در چاپ

پوشش چاپ چیست؟ پوششی که برای افزایش زیبایی، جذابیت و مقاومت، روی محصولات چاپی قرار می گیرد، پوشش چاپ گفته می شود. امروزه در دنیای چاپ، اهمیت دادن به پوشش مناسب روی محصولات چاپی از قبیل بروشورها، کاتالوگ‌ها، تراکت‌ها، کارت ویزیت و سایر محصولات چاپی افزایش پیدا کرده است.

همانطور که گفته شد، این پوشش‌ها نه تنها به دلیل محافظت از سطوح چاپی در مقابل پوسیدگی، ساییدگی و رنگ پریدگی مهم هستند، بلکه با ایجاد جذابیت و زیبایی، به چاپ شما ارزش بیشتری می‌دهند.

چاپ سام متخصص تولید محصولات چاپی با روکش خاص با بیش از 23 سال سابقه درخشان، شما را برای داشتن تجربه ای منحصربفرد راهنمایی خواهد کرد. در این مقاله از سایت چاپ سام به انواع پوشش چاپ اشاره شده است.

 

لمینت مات و براق

سلفون، پوشش محفاظتی زیبایی

یکی از انواع پوشش در چاپ، سلفون است. پس از چاپ محصول، افزودن لایه‌ای نازک به نام سلفون جهت افزایش استحکام و حفاظت بیشتر از سطح اجزای چاپی، یک راه کاربردی و مهم است. این لایه، با استفاده از چسب و تجهیزات سلفون‌کش به سطح کاغذ چاپی اعمال می‌شود. از دو نوع مات و براق سلفون می‌توان استفاده کرد که هرکدام ارزش ویژه ای به چاپ اعطا می‌کنند.

سلفون مات

این نوع از سلفون به دلیل رنگ کدری که دارد، در محیط‌های پرنور، از بازتاب نور جلوگیری می‌کند و رنگ طرح اصلی را بهتر نمایان می‌سازد. این سلفون به خاطر انعطاف‌پذیری بیشتر خود نسبت به روکش‌های دیگر مانند لمینت، مواردی که نیاز به انعطاف زیاد دارند، را برآورده می‌کند.

سلفون براق

این نوع سلفون دارای شفافیت بیشتری است و رنگ‌ها را زنده‌تر و شاداب‌تر نمایان می‌کند؛ اما باید توجه داشت که در محیط‌های با نور مستقیم و با شدت زیاد، بازتاب نور از سطح براق ممکن است با مشکل مواجه شود.
استفاده از این لایه سلفون در محصولات چاپی همچون کارت ویزیت، می‌تواند به صورت دو رو یا یک رو اعمال شود و از جمله روکش‌هایی است که در محیط‌هایی که نور مستقیم خورشید در آن جا وجود دارد، توصیه نمی‌شود.

 

مشکلات ناشی از پوشش سلفون

پوشش چاپ سلفون به عنوان یکی از گزینه‌های جذاب و زیبا در چاپ به کار می‌رود، اما ممکن است مشکلاتی بر جای بگذارد که نیازمند راه‌حل‌های مناسب است. بسته به نوع محصول چاپی، این مشکلات می تواند مانند جا ماندن خط تا، برش و غیره روی محصول باشد. در این موارد، جایگزینی سلفون با لمینت یک راهکار مؤثر به حساب می آید. مشکلات ناشی از پوشش سلفون عبارتند از:

 

  • بد شکل شدن کاغذ

در مواقعی که پوشش سلفونی روی کاغذ چاپی اعمال می‌شود، ممکن است باعث بد شکل شدن کاغذ شده و در مراحل بعدی هنگام تا زدن و برش مشکل ایجاد کند.

  • جلوگیری از لوله شدن

پوشش سلفون ممکن است باعث لوله شدن سطح چاپی شود که این موضوع در برخی محصولات تأثیر منفی دارد؛ بنابراین قبل از سفارش چاپ، بهتر است با کارشناسان یک چاپخانه معتبر و مجرب مشورت کنید.

  • پوشش لمینت، مقاوم و شفاف

لمینت پوشش چاپ چیست؟ لمینت به عنوان یک پوشش نازک از پلاستیک روی سطح چاپی اعمال می‌شود و می‌تواند مشکلاتی که در استفاده از سلفون به وجود می‌آید را به حداقل برساند. مزایای استفاده از لمینت شامل این موارد است:

  • افزایش ضخامت سطح چاپی

لمینت می‌تواند به عنوان یک لایه نازک شفاف عمل کرده و ضخامت سطح چاپی را افزایش داده و از لوله شدن جلوگیری کند.

  • شفافیت رنگ‌ها

با ایجاد سطح براق یا مات بسته به نیاز، لمینت می‌تواند شفافیت رنگ‌ها را بهبود بخشد یا از انعکاس نور جلوگیری کند.

  • مقاومت بیشتر

لمینت مانع از کثیفی، پارگی و شکستن سطح چاپی می‌شود و مقاومت رنگ طرح را در برابر نور و طوبت افزایش می‌دهد.

 

کارت ویزیت لمینت شده

انواع لمینت برای پوشش سطح چاپ

پوشش چاپ لمینت به دو صورت مبتنی بر فیلم و مبتنی بر آب دسته‌بندی می‌شود. هر کدام از این انواع دارای خصوصیات ویژگی‌های خاص خود هستند. استفاده از لمینت مبتنی بر فیلم اغلب پرهزینه‌تر و زمان‌برتر است، اما دوام و استحکام بیشتری دارد. از سوی دیگر، لمینت مبتنی بر آب امکان انتقال موضعی روی سطح چاپی را فراهم می‌کند. در دنیای چاپ، روکش‌ها به دو دسته اساسی لمینت گرم (حرارتی) و لمینت سرد تقسیم می‌شوند:

  • لمینت گرم (حرارتی)

لمینت گرم یکی از متداول‌ترین روش‌های لمینت است. در این روش، پوشش پلاستیکی با استفاده از حرارت روی سطح مورد نظر چسبانده می‌شود. انتقال روکش در این روش با حرارت دستگاه لمینیتور امکان‌پذیر است. این روش به سادگی از تأثیرات حرارت برای چسباندن پوشش استفاده می‌کند.

  • لمینت سرد

معمولا در لمینت سرد برخلاف لمینت گرم، به گرمای مستقیم نیاز نیست. در این روش نیز از دستگاه لمینیتور استفاده می‌شود، اما بدون نیاز به گرم کردن هیتر صورت می گیرد. لمینت سرد اغلب جلوه هنری بهتری ایجاد می‌کند و بدون ایجاد حرارت، پوشش لمینت روی سطح چاپی چسبانده و اعمال می‌شود.

  • ورنی، یکی از انواع پوشش در چاپ

ورنی یکی از انواع پوشش در چاپ است که از محصولات چاپی بسیار محافظت می‌کند و جذابیت بیشتری به آن می‌بخشد. این پوشش موجب محافظت در برابر خراش و آسیب‌های جزئی می‌شود. با این حال، برای محصولاتی که نیاز به طول عمر زیاد و مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند، ورنی به‌عنوان یک گزینه مناسب به نظر نمی‌آید.

 

لمینت مبتنی بر فیلم

انواع پوشش ورنی

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده و روش چاپی، ورنی به دو نوع گرم و سرد تقسیم می‌شود:

  • ورنی گرم

در این نوع، پوشش ورنی با استفاده از روش چاپ سیلک اسکرین روی سطح مورد نظر انتقال پیدا می‌کند. در این روش از مواد نفتی استفاده می‌شود که ممکن است بوی ناخوشایندی در محصولات چاپی ایجاد کند؛ بنابراین، برخی از تولیدکنندگان اسانس خوشبوکننده به ورنی گرم اضافه می‌کنند.

  • ورنی سرد

این نوع ورنی به صورت چاپ افست اعمال شده و فقط جهت تثبیت رنگ استفاده می‌شود. تقریبا هیچ‌گونه درخشندگی در آن مشاهده نمی‌شود. انتقال پوشش ورنی سرد به وسیله روش‌های مختلفی، از جمله آغشته‌سازی سطح چاپی در ورنی و ایجاد پلیت جداگانه مانند چاپ رنگ تفکیکی و اعمال ورنی از طریق محلول رطوبت‌دهی دستگاه چاپ افست، انجام می‌شود.

 

پوشش UV، جلوه‌ای براق و مقاوم

پوشش UV، یک لایه برجسته و براق است که به سطح چاپی افزوده می‌شود. این پوشش چاپ، به صورت مات یا براق وجود دارد و اغلب در کارت‌های ویزیت و سایر محصولات چاپی برای ایجاد جلوه بصری جذاب به کار می‌رود. نوع مات به دلیل هزینه بالا و زمان طولانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از پوشش UV در اکثر موارد جهت بهبود ظاهر و مقاومت بیشتر محصولات چاپی در برابر عوامل محیطی مختلف، از جمله باران، فرسودگی و رنگ پریدگی استفاده می‌شود.

برای ارسال طرح یو وی دار، فایل اصلی با چهار رنگ اصلی و با فرمت PDFX به چاپخانه ارسال می‌شود. سپس، جهت مشخص کردن بخش مورد نظر برای چاپ یو.وی موضعی، آن بخش را با رنگ مشکی یک دست مشخص کرده و جداگانه با همان فرمت و کیفیت فابل اصلی، به چاپخانه ارسال می‌گردد.

 

انواع پوشش UV

انواع پوشش چاپ یو وی عبارتند از:

UV سیلندری تخت

  • UV سیلندری تخت

در این روش، مانند پوشش ورنی، توری سیلک اسکرینی حاوی مواد UV (یا غلتک UV بدون فیلتر) از روی سطح چاپی عبور می‌کند؛ سپس، با گذر از خشک کن، سطح چاپی مورد نظر با مواد UV پوشانده می‌شود.

 

  • UV موضعی برجسته

در این نوع پوشش UV، با استفاده از یک کلیشه مجزا، برخی از نقاط طرح برجسته‌تر می‌شوند. این لایه برجسته با افزودن رنگ مورد نظر و عبور از اشعه ماوراء بنفش، به محصول چاپی جلوه ویژه‌ای می‌بخشد. این تکنیک برای نمایان کردن قسمت‌های مهم محصولات چاپی، مانند نام تجاری و لوگو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

UV موضعی برجسته

جلوه‌های ویژه

در کنار پوشش‌های مختلف، می‌توان با استفاده از جلوه‌های ویژه نظیر برجسته‌کاری، برش‌های خاص در دایکات، چاپ سیلک، هات‌فویل، چاپ بر روی شیشه‌های نیمه‌شفاف و مات PVC، ایجاد نوشته‌های برجسته به روش ترموگرافی و …، ظاهر محصولات چاپی را زیباتر و جذاب‌تر کرد.

 

پوشش‌های چاپی، افزودن براقیت و حفاظت به چاپ

پوشش های محتلفی برای حفظ زیبایی و ماندگاری چاپ ها وجود دارند. انواع پوشش در چاپ شامل پوشش سلفونی، ورنی، لمینت و یو وی هستند. هر یک از این انواع پوشش وظایف مختلفی از جمله محافظت از چاپ در برابر خطرات مختلف مانند خش، رطوبت، آسیب‌های ناشی از استفاده روزمره و اثرات مخرب نور خورشید را بر عهده دارند؛ همچنین، هر یک از این انواع پوشش می‌توانند به چاپ براقیت و جذابیت بیشتری ببخشند و عمر مفید آن را افزایش دهند. افزودن پوشش‌های براق و جذاب به چاپ می‌تواند آن را از سایر چاپ‌ها تمایز دهد و جلب توجه بیشتری کند.

چاپ سام تولیدکننده باکیفیت ترن محصولات با هر نوع پوشش دلخواه شما است. کارشناسان این مجموعه، در تلگرام پاسخگوی هر گونه سؤال شما هستند.

 

سوالات متداول

پوشش چاپ چیست و چه اهمیتی در جلب توجه و بهبود کیفیت محصولات چاپی دارد؟

پوشش چاپ، لایه‌ای است که برای افزایش زیبایی، جذابیت و مقاومت روی محصولات چاپی قرار می‌گیرد. اهمیت این پوشش‌ها در محافظت از سطوح چاپی در برابر پوسیدگی، ساییدگی و رنگ پریدگی است و همچنین با ایجاد جذابیت و زیبایی، به چاپ ارزش بیشتری می‌دهند.

چه انواع پوشش‌های چاپی در دنیای چاپ وجود دارند؟

در دنیای چاپ، انواع مختلفی از پوشش‌ها وجود دارند که از آن‌ها به لمینت، سلفون، ورنی و پوشش UV اشاره می‌شود. هرکدام از این پوشش‌ها خصوصیات ویژه‌ای دارند که به افزایش استحکام، حفاظت، جذابیت یا براقیت سطوح چاپی کمک می‌کنند.

کدام پوشش چاپ در ایجاد جلوه بصری و محافظت در برابر خراش نقش زیادی بر عهده دارد؟

ورنی یکی از انواع پوشش در چاپ است که جلوه بصری زیبا را به چاپ اضافه می‌کند و در عین حال محافظت در برابر خراش و آسیب‌های جزئی را فراهم می‌سازد.

پوشش UV چیست و دارای چه اهمیتی در بهبود ظاهر و مقاومت محصولات چاپی است؟

پوشش UV یک لایه برجسته و براق است که جهت ایجاد جلوه بصری جذاب به سطح چاپی افزوده می‌شود. این پوشش برای بهبود ظاهر و مقاومت بیشتر محصولات چاپی در برابر عوامل محیطی مختلف، نظیر باران، فرسودگی و رنگ پریدگی استفاده می‌شود.

 

دیدگاهی در مورد “انواع پوشش در چاپ کدام است؟

  1. احمد ابراهیمی گفت:

    خیلی خوب بود

  2. اسدالله احمدی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *