چاپ

آماده‌سازی فایل طراحی برای چاپ فلکسو چگونه انجام میشود؟

آماده‌سازی فایل طراحی برای چاپ فلکسو چگونه انجام میشود؟

آماده‌سازی فایل طراحی، نیازمند تخصص مربوط به خود و حساسیت بسیاری است. زیرا طراحی فایل چاپ فلکسو با دیگر چاپ‌ها کمی متفاوت بوده، به همین دلایل بهتر است از چاپ سام برای درست پیش بردن کار خود استفاده کنید. چاپ سام با در نظر گرفتن تمامیه نکات مهم، برای فرایند آماده‌سازی این فایل کار خود را تضمینی ارائه می‌دهد. برای آگاهی بیشتر به نکات مهم در این زمینه توجه داشته باشید.

 

تفاوت آماده‌سازی فایل طراحی برای چاپ فلکسو با دیگر چاپ ها

برای آماده‌سازی فایل طراحی در چاپ فلکسو، سال‌ها کار و تجربه نیاز است. بسیاری از چاپ‌ها تمام مراحل حساس ندارد، برای مثال چاپ افست قابل مقایسه با فلکسو نمی‌باشد. یعنی می‌توان گفت که ماهیت چاپ به صورتی است که مشکلات زیادی را پیش رو ندارد. اما برعکس در چاپ فلکسو، تمامی مراحل اعم از طراحی، کلیشه‌سازی و تهیه فیلم بسیار حساس و مهم است. می توان گفت که در تمام مراحل انجام کار خود، بسیاری از نکات حائز اهمیت دارد که حتما باید رعایت شوند.

برای همین دلیل، برای موفقیت در انجام چاپ فلکسو و به ثمر رساندن با کیفیت بالا به طراح متخصص نیازمند هستند. طراح خوب باید اطلاعات بالایی داشته باشد و علاوه بر آن، دستگاه چاپ را هم باید به خوبی بشناسد. برای کارآمد بودن طراح خوب در این زمینه، تخص و کاردانی طراح حرف اول را میزند.

 

نکاتی که برای آماده‌سازی فایل طراحی چاپ فلکسو باید رعایت کرد

از مهم ترین نکاتی که باید در آماده‌سازی فایل طراحی چاپ فلکسو به آن ها توجه بسیاری داشت. این است که قسمت‌های چاپ شده و غیر چاپ شده و به علاوه خطوط تاشو باید با وضوح کامل مشخص شوند.

اگر می‌خواهید که فیلم شفاف باشد، حتما از رنگ پایه سفید در نواحی چاپ خود باید استفاده کنید. باید بدانید که پایه سفید، برای کار‌های لمینت ضروری است. علاوه بر آن حتما هنگام انجام کار بعد تعیین کردن تعداد میزان رنگ باید در نظر گرفته شود.

 

نکات زیادی برای آماده‌سازی فایل طراحی چاپ فلکسو نیاز است که رعایت شود، نمونه هایی از این نکات از قبیل:

  • پرینت رنگی و یا فایل PDF باید حتما به همراه داشته باشید.
  • مواد باید در اندازه 1:1 باشند، علاوه بر آن باید به صورت فایل‌های Indd، AI، AP ارائه شود.
  • متن‌ها باید در نسخه‌های تبدیل نشده و تبدیل شده قرار بگیرد.
  • تمام عناصر باید از لحاظ اندازه، رنگ، شکل قابل تغییر یافتن باشند.
  • جداسازی‌ها از نظر سطح خاکستری و رنگ‌ها، باید کنتراست بالایی داشته باشند.
  • اندازه دقیق و محل علامت فتوسل باید حتما مشخص شود.
  • حداقل باید 300 PPI مورد استفاده قرار گیرد.

 

انواع پلیت‌های چاپ فلکسو

انواع پلیت‌های چاپ فلکسو

چاپ فلکسو، دارای 3 نوع کاملا متفاوت پلیت است. هر کدام از آن‌ها برای کار خاصی مناسب است و قابل ذکر است که کیفیت چاپ آن‌ها بر اساس ویژگی هایی که دارند با همدیگر متفاوت خواهد بود. این سه نوع پلیت به شرح زیر هستند:

  1. پلیت یک لایه
  2. پلیت چند لایه
  3. پلیت CTP

 

پلیت یک لایه، دارای لایه زیرین

پلیت یک لایه به دلیل داشتن لایه زیرین، قابلیت تثبیت بهتری دارد. این نوع از پلیت‌ها از ناحیه پشت نوردهی می‌شوند تا به خوبی سفت شده و بهتر قابل استفاده قرار بگیرند. بعد از خشک شدن، لایه‌ای محافظ‌دار تشکیل می‌دهند که بعد از این مرحله لایه قبلی خود را که تشکیل شده بود به خوبی شستشو می‌دهند.

بعد از تمامی این مراحل، برای ثابت شدن مابقی پلیت آن‌ها را زیر نور‌های UV قرار می‌دهند. در این قسمت، اگر دقت LPI به 150 برسد در این صورت از پلیت‌های 2 الی 3 میلی متری استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که اگر در این قسمت، دقت LPI به 60 برسد مجبور به استفاده از پلیت‌های ضخیم‌تر می‌شوید. پلیت‌های ضخیم‌تر، یعنی پلیت‌هایی که ضخامت آن‌ها بین 4 الی 5 میلی متری برای چاپ برسد.

 

پلیت چند لایه با کیفیت بالاتر

برای رسیدن به کیفیت‌های بالاتر از پلیت هایی با کارایی و کیفیت بهتر مانند پلیت چند لایه استفاده می‌شود. فرق این پلیت آن است که یک نوع پلیت پایه دارد که همین قسمت، سبب آن می‌شود که لایه ی‌برجسته نازک جابجا نشود. این قابلیت پلیت چند لایه بسیار حائز اهمیت است، سبب بالا رفتن سطح کیفیت این پلیت می شود.

علاوه بر آن، زمانی که این پلیت روی سیلندر قرار می‌گیرد لایه چند لایه از کش آمدن پلیت جلوگیری می‌کند. مزیت این امر را زمانی متوجه خواهید شد که بعد از چاپ شاهد کشش طولی نیستید.

 

  • پلیت CTP

این پلیت، لایه‌ای مشکی رنگ دارد که سبب آن می‌شود که اشعه لیزر را تا 1064 نانومتر را به خود جذب می‌کند، می‌توان گفت که توسط آن، تراشیده می‌شود. اگر با کاربرد نگاتیو فیلم آشنا باشید، می‌توان گفت که این لایه کاملا نقش نگاتیو فیلم را ایفا می‌کند. این لایه هم دارای لایه‌ای پایه است که سبب ثابت ماندن خود پلیت می‌شود.

این لایه سبب پیشگیری از کش آمدن و دفرمه شدن پلیت می‌شود. تمام این خصوصیات، سبب بالا رفتن کیفیت این پلیت شده است.

 

کلیشه‌های دیجیتال در چاپ فلکسو توسط چه منابعی تولید می‌شوند؟

برای طراحی چاپ فلکسو، حتما باید در ابتدا نوع کلیشه مربوط به خود را بدانید و با آن ها آشنا باشید. زیرا تاثیر بسیار زیادی در روند طراحی مربوطه دارد و شما می توانید به راحتی متوجه آن شوید. کلیشه‌های دیجیتال چاپ فلکسو، تحت پوشش شرکت‌های بسیاری هستند. هر کدام از این شرکت‌ها، کلیشه‌های د یجیتال چاپ فلکسو را توسط تکنولوژی‌های متفاوتی تولید و ارائه می‌کنند. برخی از این تکنولوژی‌ها عبارت است از:

  1. تکنولوژی HD
  2. تکنولوژی FHD
  3. تکنولوژی NX

 

نکات حائز اهمیت در آماده‌سازی فایل طراحی چاپ فلکسو

برای آماده‌سازی فایل طراحی چاپ فلکسو، نکات بسیاری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برخی از آنها عبارت‌اند از: توجه به انواع پلیت‌ها، داشتن یک طراح کاربلد، امکانات با کیفیت و بسیاری از نکات دیگر وجود دارد. چاپ سام در تمامی زمینه‌های چاپ، اعم از تولید و آماده‌سازی فایل طراحی بسیار فعال و کارآمد ظاهر شده است.

چاپ سام به تمامی نکات در انجام این فرایند توجه و تخصص بسیاری دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر، پیشنهاد ما به شما از استفاده از چاپ سام است، زیرا با خیالی آسوده کار را درست طراحان متخصص این چاپ معتبر قرار می‌دهید.

 

سوالات متداول

کدام نرم‌افزارها برای طراحی فایل فلکسو استفاده می‌شوند؟

نرم‌افزارهای Adobe Illustrator و ArtPro از جمله رایج‌ترین نرم‌افزارهای استفاده شده برای طراحی فایل‌های قابل چاپ فلکسو هستند.

آیا باید توجهی به رزولوشن تصاویر داشت؟

بله، رزولوشن تصاویر در طراحی فایل فلکسو بسیار مهم است. تصاویر باید در رزولوشن حداقل 300dpi باشند تا به خوبی چاپ شوند.

آیا باید محدودیت‌های رنگی را در نظر بگیریم؟

بله، برخی از رنگ‌ها ممکن است به دلیل ویژگی‌های چاپ فلکسو (مانند ناهمواری‌ها) قابل تولید نباشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *