استیکر

چاپ یووی (UV) چیست؟

چاپ یووی (UV) چیست؟

چاپ یووی UV که به آن چاپ ماوراءبنفش یا فرابنفش هم می‌گویند، نوعی چاپ دیجیتال است که با استفاده از جوهرهای خاصی به اسم UV-Curing انجام می‌شود. در این فرآیند، جوهر را بلافاصله بعد از پاشیدن روی سطح چاپ با نور ماوراءبنفش خشک می‌کنند.

نتیجه‌ی این فرایند، یک چاپ باکیفیت است که ماندگاری و دوام بالایی دارد. چاپی که می‌تواند در مقابل امحاء، کمرنگ شدن، خش و خراش، آب و رطوبت مقاومت جانانه‌ای از خود نشان دهد.

چاپ یووی چطور انجام می‌شود؟

چاپ یووی چطور انجام می‌شود

برای چاپ یووی از پرینترهایی که به‌طور اختصاصی برای این نوع چاپ طراحی و تولید شده‌اند استفاده می‌کنیم. جوهر مورداستفاده در چاپ UV نیز حاوی نوعی آغازگر نوری است که با قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش واکنش نشان می‌دهد.

هد پرینتر UV همانند پرینترهای معمولی، با حرکت به سمت جلو و عقب، جوهر را روی بستر چاپ می‌پاشاند. پاشیدن جوهر روی متریال چاپ در الگوهای بسیار دقیقی صورت می‌گیرد تا خروجی کار با حداکثر وضوح همراه باشد.

چاپگرهای یووی معمولاً به یک لامپ یووی یا LED مجهز هستند که حین فرایند چاپ، نور فرابنفش را مستقیماً به جوهر می‌تابانند. به این ترتیب، هم‌زمان که جوهر روی سطح چاپ، نقش می‌بندد در معرض اشعه UV قرار می‌گیرد. این اتفاق آغازگر نوری موجود در جوهر را که واکنش‌پذیری بالایی نسبت به اشعه UV دارد فعال می‌کند.

درنتیجه جوهر چاپ در اثر وقوع واکنش شیمیایی با نور فرابنفش، فوراً سفت و خشک می‌شود. این فرایند تقریباً به‌طور آنی و با حداقل تأخیر صورت می‌گیرد. در صورتی که متریال چاپ دارای سطح ناهموار باشد، برای چاپ UV روی آن از دستگاه چاپ فلت بد یووی استفاده می‌شود.

سرعت خشک شدن جوهر آن‌قدر زیاد است که زمانی برای تحرک بیشتر آن باقی نمی‌ماند. درنتیجه دیگر از پخش شدن جوهر روی سطح که کیفیت چاپ را کاهش می‌دهد، خبری نخواهد بود. خشکی و انسجام جوهر در اثر تابش نور فرابنفش ضمن ایجاد کیفیت و وضوح بالای چاپ، مقاومت آن را در برابر انواع تهدیدات محیطی بالا می‌برد. امری که به‌نوبه خود عمر مفید و ماندگاری چاپ را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

شدت و طول موج نور مورداستفاده در چاپ یووی با توجه به الزامات کار، قابل تنظیم است. ضمناً برخی از چاپگرهای یووی دارای یک سیستم خنک‌کننده داخلی هستند که از گرم شدن بیش‌ازحد سطح چاپ در اثر تابش نور فرابنفش جلوگیری می‌کند.

کدام متریال‌ها برای چاپ یووی مناسب هستند؟

با استفاده از جوهر UV-Curing می‌توانیم چاپ UV را روی متریال‌های مختلف انجام دهیم. ضمن اینکه با عرضه جوهرهای جدید و بهبودیافته به بازار، طیف مواد قابل‌استفاده به‌عنوان متریال چاپ یووی روزبه‌روز در حال گسترش است. این دامنه‌ی استفاده وسیع، چاپ فرابنفش را برای تولید انواع ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی به یک انتخاب انعطاف‌پذیر و کاربردی تبدیل می‌کند.

حالا بیایید متداول‌ترین متریال‌هایی را که در چاپ یووی قابل‌استفاده هستند، بشناسیم.

1.پلاستیک‌ها

انواع پلاستیک و مخصوصاً PVC، پلی کربنات و اکریلیک پرکاربردترین متریال‌ها در چاپ UV به شمار می‌روند. این امر، جذابیت چاپ یووی را برای اهداف مختلف بازاریابی شامل تولید تابلوهای پلاستیکی، بسته‌بندی و … دوچندان می‌کند.

2.فلزات

چاپ فرابنفش را می‌توان روی فلزات مختلف ازجمله آلومینیم، فولاد ضدزنگ و برنج اجرا کرد. درنتیجه این نوع چاپ برای مواردی مثل ساخت پلاک، لیبل فلزی و تابلوهای بادوام برای معابر عمومی یک انتخاب ایده‌آل است.

3.شیشه

اجرای چاپ روی شیشه یووی (تخت و منحنی)، فرصتی طلایی را برای ایجاد یک جاذبه‌ی بصری شیک و کاربردی در اختیارتان می‌گذارد.

4.چوب

چاپ UV را می‌توان روی انواع چوب شامل الوار،تخته سه لا، ام دی اف و … اجرا کرد که آن را برای ایجاد علائم منحصربه‌فرد، تولید کارت ویزیت چوبی، استندهای تبلیغاتی و … مناسب می‌کند.

5.کاغذ

خشک شدن فوری جوهر UV-Curing باعث می‌شود محصولات کاغذی، بستر بسیار مناسبی برای چاپ UV باشند. از جمله متداول‌ترین کاربردهای کاغذ در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ بروشور
  • چاپ آگهی
  • چاپ محتوا روی بسته‌بندی‌ها
  • چاپ آسان و سریع پوسترها
  • و …

6.سرامیک

سرامیک‌ها از خاص‌ترین متریال‌های قابل‌استفاده در چاپ یووی هستند. امکان چاپ طرح و محتوا روی سرامیک، آن را به یک متریال عالی برای تولید هدایای شخصی و آیتم‌های تبلیغاتیِ یونیک تبدیل می‌کند. ازجمله کاربردهای چاپ روی سرامیک عبارت‌اند از:

  • چاپ روی کاشی‌های تزئینی و حتی کف و دیوار ساختمان
  • چاپ روی گلدان
  • چاپ روی ماگ
  • و …

7.پارچه

چاپ UV به دلیل انسجام فوری جوهر در اثر تابش نور فرابنفش یک راهکار مناسب برای چاپ روی پارچه محسوب می‌شود. از این جنبه می‌توانید کاربردهای زیر را برای چاپ یووی در نظر بگیرید:

  • تولید پوشاک و البسه مارک‌دار
  • ساخت بنرهای بزرگ
  • تولید پرچم‌های تبلیغاتی
  • و …

مزایای چاپ UV

مزایای چاپ UV

چاپ فرابنفش در مقایسه با روش‌های چاپ سنتی مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1. سرعت چاپ بالاتر

ازآنجایی‌که منبع نور فرابنفشِ تعبیه‌شده در چاپگر یووی بلافاصله جوهر را خشک می‌کند، این روش بسیار سریع‌تر از سایر روش‌های چاپ دیجیتال است.

2. کیفیت و وضوح چاپ بالاتر

سرعت بالای فرایند خشک شدن جوهر بعد از پاشیدن روی سطح چاپ به این معناست که جوهر فرصتی برای تحرک و پخش شدن ندارد. درنتیجه دوام و قوام آن حفظ می‌شود که این امر، چاپی زنده با وضوح و کیفیت فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورد.

3. ماندگاری بالاتر

چاپ یووی نه‌ فقط در برابر رنگ‌پریدگی و امحا، بلکه در برابر انواع عوامل محیطی نسبت به اکثر روش‌های چاپ مقاومت بالاتری دارد. این مقاومت بالا، ماندگاری و طول عمر بیشتری را به آن می‌بخشد.

4. دایره انتخاب گسترده در انتخاب متریال چاپ

دیدیم که با استفاده از دستگاه چاپ یووی می‌توانیم طرح موردنظرمان را روی طیف وسیعی از مواد ازجمله پلاستیک، شیشه، چوب، کاغذ، پارچه و سرامیک چاپ کنیم. این انعطاف‌پذیری کاربردی، یک مزیت بسیار ویژه و ارزشمند است.

5. سازگاری با محیط زیست

چاپ UV نسبت به سایر انواع چاپ، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. زیرا میزان آزادسازی ترکیبات آلی فرار و همین‌طور تولید ضایعات خطرناک در این نوع چاپ کمتر است.

6. مقرون‌ به‌ صرفه بودن

کیفیت و دوام بالای چاپ UV آن را از اِعمال پوشش‌های اضافی مثل لمینت بی‌نیاز می‌کند. علاوه بر این، امکان چاپ سریع آن، نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد که این امر، هزینه تمام‌شده کار را پایین می‌آورد.

7. امکان چاپ در همه رنگ‌ها

با جوهرهای مخصوص UV می‌توانیم طرح‌های موردنظر را در طیف‌های رنگی متنوعی چاپ کنیم. رنگ‌هایی که دستیابی به آن‌ها با استفاده از سایر روش‌های چاپ می‌تواند کاری دشوار باشد.

معایب چاپ UV

معایب چاپ UV

یکی از معایب چاپ یووی این است که می‌تواند از روش‌های سنتی چاپ گران‌تر تمام شود. دلیل گران‌تر بودن، استفاده از جوهر و تجهیزات خاصی است که در این نوع چاپ به کار می‌روند. با این وجود، اگر طول عمر و کیفیت کار را مدنظر قرار دهیم، پی می‌بریم که ارزشش را دارد بابت سفارش چاپ UV قدری بیشتر هزینه کنیم.

در واقع کیفیت و دوام، دو مزیت نامحسوس ولی ارزشمندی هستند که هزینه‌های محسوس را خیلی زود پوشش می‌دهند. به همین دلیل است که می‌توانیم ادعا کنیم چاپ فرابنفش در عین گران‌تر بودن، صرفه اقتصادی زیادی در بلندمدت دارد.

تفاوت چاپ یووی و چاپ سالونت

شاید مهم‌ترین تفاوت بین چاپ سالونت و چاپ UV جوهر به‌کاررفته در آن‌ها باشد. در چاپ سالونت از جوهرهای مخصوصی که قابلیت تبخیر در هوا را دارند، استفاده می‌شود. این جوهرها ترکیبات آلی فرار زیادی را آزاد می‌کنند که می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند. درحالی‌که جوهر چاپ یووی از نظر آزادسازی ترکیبات آلی فرار، ضرری را متوجه محیط زیست نمی‌کند.

البته این بدان معنا نیست که لزوماً همیشه باید چاپ یووی را به چاپ سالونت ترجیح دهیم. بلکه در وهله اول نیازها و الزامات کاربردی هستند که ما را به انتخاب روش مناسب‌تر، سوق می‌دهند.

تفاوت چاپ یووی و چاپ سابلیمیشن

برخلاف چاپ UV که جوهر را با استفاده از اشعه ماوراءبنفش روی بستر چاپ خشک می‌کند، انتقال جوهر روی بستر چاپ در روش سابلیمیشن با استفاده از اِعمال گرما و فشار انجام می‌پذیرد.

تفاوت دیگر بین چاپ سابلیمیشن و فرابنفش، نوع مدیای چاپ است. گفتیم که در چاپ فرابنفش از متریال‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد؛ درحالی‌که سابلیمیشن، صرفاً روشی برای چاپ روی پلی‌استر است.

در چاپ سابلیمیشن از جوهرهای شفاف استفاده می‌شود که شرط دستیابی به خروجی مطلوب، استفاده از سطح سفید یا رنگ روشن به‌عنوان بستر چاپ است. در مقابل، چاپ UV بدون توجه به رنگ سطح چاپ، خروجی‌هایی زیبا و گیرا ارائه می‌دهد.

آیا چاپ UV برای استفاده در فضای خارجی مناسب است؟

بله. مقاومت و دوام چاپ UV استفاده از آن را در فضای بیرونی امکان‌پذیر می‌کند. جوهر خشک‌شده با نور فرابنفش، در برابر امحاء و ساییدگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. مقاومتی که باعث شده این نوع چاپ در فضای بیرونی و مخصوصاً تولید تابلوهای تبلیغاتی مثل لایت باکس، بنرها و نمایشگرها کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.

دوام چاپ یووی چقدر است؟

یکی از وجوه تمایز چاپ فرابنفش، دوام و عمر مفید بالای آن نسبت به سایر روش‌های چاپ است. استفاده از لامپ UV برای خشک کردن جوهر، بین قطرات جوهر و سطح چاپ یک پیوند شیمیایی قوی و مستحکم ایجاد می‌کند. پیوندی که به ماندگاری بلندمدت طرح روی متریال چاپ می‌انجامد.

باید بپذیریم چاپ UV نیز همانند هر محصول دیگری به مرور زمان دچار استهلاک و سالخوردگی می‌شود. مخصوصاً اگر مدام و به‌طور مستقیم زیر نور آفتاب قرار بگیرد. بااین‌حال، این نوع چاپ مقاومت ویژه‌ای در مقابل محو شدن دارد. این بدان معناست که سرعت و شدت رنگ‌پریدگی چاپ یووی در مقایسه با روش‌های دیگر چاپ حداقل است.

طول عمر چاپ با توجه به عواملی مثل کیفیت جوهر، نوع چاپگر UV و محیط قرارگیری می‌تواند متفاوت باشد. چاپ سام با استفاده از بهترین پرینترها و جوهرهای اروپایی درجه‌یک، طول عمر حداکثری سفارش چاپ UV را تضمین می‌کند. به‌طوری‌که خروجی کار می‌تواند تا سال‌ها بدون اُفت کیفیت باقی بماند.

در صورت مراقبت از سطح چاپ در برابر نور خورشید و عوامل تهدیدکننده در شرایط محیطی سخت، چاپ یووی می‌تواند بیشتر از یک دهه هم عمر کند. البته چنین حدی از عمر مفید ممکن است عملاً به کارتان نیاید! چون احتمالاً بعد از مدتی و با توجه به نیازهای بازاریابی کسب‌وکارتان، باید چاپ خود را با محتوای چاپی جدید جایگزین کنید.

چاپ فرابنفش در برابر خش و خراش‌های جزئی نیز کمتر مستعد آسیب‌دیدگی است؛ خصوصیتی که آن‌ را برای استفاده در محیط‌های شلوغ داخلی و خارجی به انتخابی ایده‌آل تبدیل می‌کند.

نحوه نگهداری از چاپ UV

با آغشتن یک پارچه نرم به پاک‌کننده‌های ملایم و غیرخورنده می‌توانید سطح چاپ یووی را تمیز کنید. هرگز برای پاک کردن از مواد شیمیایی خورنده و همین‌طور ابزارهای خراشنده (مثل مسواک) استفاده نکنید؛ زیرا به سطح چاپ آسیب می‌رسانند. ضمناً حتی‌المقدور سطح چاپ را از تماس مستقیم با نور خورشید دور نگه دارید تا از محو شدن محتوای چاپی جلوگیری کنید. هرچند که مشکل محوشدگی در چاپ فرابنفش بسیار کمتر از روش‌های دیگر چاپ است.

هزینه چاپ یووی

قیمت چاپ UV به عوامل مختلفی ازجمله ابعاد چاپ و نوع متریالی که می‌خواهید طرح موردنظرتان را روی آن چاپ کنید، بستگی دارد. ولی چاپ سام فارغ از این معیارهای متغیر، حداکثر کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت ممکن به مشتریان گرامی ارائه می‌دهد.

مراحل سفارش چاپ UV

برای سفارش چاپ یووی، ابتدا باید فایل تصویر دلخواهتان را برای چاپ سام بفرستید. این فایل حتماً باید به شکل لایه بسته و در فرمت‌های PSD و Tiff باشد که برای ارسال آن می‌توانید از واتس اپ و تلگرام استفاده کنید.

بعد از بررسی فایل ارسالی توسط اپراتور، سفارش شما ثبت می‌شود. در مرحله بعد ما با توجه به میزان کار چاپ که با توجه به عواملی مثل اندازه، حجم، تعداد و متراژ سفارش متغیر است، زمان تحویل را به اطلاعتان می‌رسانیم. این زمان می‌تواند از حداقل 1 ساعت تا حداکثر 1 روز کاری متفاوت باشد.

مراحل ارسال چاپ یووی

سفارش‌ چاپ UV با پیک موتوری، آژانس یا سرویس‌های تحویل اینترنتی به نقاط مختلف تهران ارسال می‌شود. برای پُست سفارش‌ها به نقاط دیگر اعم از سایر شهرها و خارج کشور، حسب مورد از راه‌های زمینی، دریایی و هوایی اقدام خواهد شد.

 

سوالات متداول

 
چاپ یووی UV چیست و چگونه انجام می‌شود؟

چاپ یووی UV یک تکنیک چاپ پیشرفته است که در آن جوهرهای UV مستقیماً بر روی سطوح مختلف چاپ می‌شوند. در این تکنیک، ابتدا سطح مورد نظر پوشش داده می‌شود و سپس با استفاده از پرینتری که دارای لامپ UV است، جوهر‌های UV بر روی سطح به وسیله تابش نور UV تثبیت و خشک می‌شوند.

چه مزایایی در چاپ یووی UV وجود دارد؟

چاپ یووی UV دارای مزایایی نظیر خشک شدن فوری جوهر، مقاومت بالا در برابر خوردگی و آب، تولید تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا، قابلیت چاپ روی سطوح متنوع از جمله فلز، چوب، شیشه، پلاستیک و غیره، و امکان چاپ با جزئیات بسیار ریز و دقیق می‌باشد.

کجاها از چاپ یووی UV استفاده می‌شود؟

چاپ یووی UV به علت مزایای ذکر شده، در موارد متعددی استفاده می‌شود. این شامل تولید تابلوهای تبلیغاتی و نمایشگاهی، تزئینات داخلی، تولید لوگوها و نشانه‌ها، بسته‌بندی محصولات، چاپ بر روی وسایل تبلیغاتی و تجاری، و ایجاد محصولات دستیابی به جزئیات و اثرات ویژه است.

دیدگاهی در مورد “چاپ یووی (UV) چیست؟

  1. ابراهیم بخشی گفت:

    متشکرم

  2. جلال جنتی گفت:

    دست مریضاد استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *