لایت باکس

فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی

فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی

چه فاکتورهایی را در طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی باید به آن دقت کنیم؟

تابلوهای تبلیغاتی ابزارهایی مؤثر و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه برای جذب مشتری محسوب می‌شوند. در پس تابلوهای تبلیغاتی ظاهراً ساده‌ای که اینجا و آنجا می‌بینیم، داستان‌ها و ماجراهای زیادی وجود دارند و بسیاری از افراد این واقعیت مهم را نمی‌دانند. تابلوهای تبلیغاتی، مفهوم به‌مراتب پیچیده‌تری از یک پیام متنی و ترکیب آن با رنگ‌های مختلف هستند. توجه به این نکته مهم مخصوصاً برای صاحبان کسب‌وکار و کسانی که تحقق اهدافشان را در کارایی این تابلوها جستجو می‌کنند، از نان شب واجب‌تر است.

شناخت فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی، اصلی‌ترین لازمه برای دستیابی شما به اهداف تجاری‌تان است. با وجود اینکه کسب‌وکارها ماهیت‌های مختلفی دارند ولی مجموعه‌ای از فاکتورها هستند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان قواعد مشترک در طراحی و ساخت تابلو مدنظر قرار داد. ما در این مطلب شما عزیزان را با 6 مورد از مهم‌ترین این فاکتورها آشنا می‌کنیم.

6 فاکتور مهم در ساخت تابلوهای تبلیغاتی

 

1. قابلیت دید و خوانایی تابلو را بالا ببرید!

بالا بردن قابلیت دید و خوانایی تابلو

ازآنجایی‌که خوانایی و قابلیت دید، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، آن‌ها را در فهرست فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی به‌عنوان یک فاکتور لحاظ می‌کنیم. منظور از خوانایی آن است که مخاطب در کمترین زمان، درک کافی و مناسبی از محتوای تابلوی تبلیغاتی داشته باشد. در این زمینه سعی کنید اصل طلایی «هر چه کمتر، بهتر» را سرلوحه کار قرار دهید. پیام تبلیغاتی خود را مختصر و مفید نگه دارید تا مخاطبان در یک نگاه قادر به برقراری ارتباط و پردازش محتوای آن باشند.

قابلیت دید یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ساخت تابلو تبلیغاتی است. این ویژگی، مستقیماً به شکل و ابعاد تابلو مربوط می‌شود. شما باید از تناسب اندازه و ابعاد تابلو با بُرد و شعاع اثرگذاری آن مطمئن شوید تا مخاطب بتواند از فاصله‌ای که مدنظر شماست، تابلو را به‌راحتی ببیند. فراموش نکنید که قابلیت دید یا همان رؤیت پذیری، مهم‌ترین خصوصیت تابلوی تبلیغاتی شماست.

البته در بحث دید، همه چیز در خوانایی یا اندازه تابلو خلاصه نمی‌شود؛ انتخاب بهترین مکان برای نصب تابلو و همین‌طور برداشتن موانعی که ممکن است به نحوی، دید مخاطبان را مختل کنند از دیگر موضوعاتی هستند که توجه ویژه شما را می‌طلبند.

 

2. شلوغ‌کاری اکیداً ممنوع!

شلوغ‌کاری در تابلوهای تبلیغاتی اکیداً ممنوع!

تابلو تبلیغاتی شما باید تصویری منسجم و عاری از شلوغی و پراکندگی را به مخاطبان ارائه دهد. همان‌طور که گفتیم یکی از الزامات این امر، خلاصه‌سازی پیام‌های تبلیغاتی شماست. طوری که بتوانید منظور و مقصود را در کمترین تعداد کلمات برسانید.

در طراحی تابلوی تبلیغاتی، وسوسه‌ی پُر کردن حداکثریِ سطح تابلو آفتی است که می‌تواند اثربخشی آن را به شکل چشمگیری کاهش دهد. بنابراین باید قاطعانه با این وسوسه مبارزه کنید و به آن اعتنایی نداشته باشید. شلوغ کردن سطح تابلو با کلمات بیش‌ازحد، علاوه بر اینکه یک چالش بزرگ برای سیستم ادراکی مخاطب است، خواندن محتوای تابلو را از راه دور به کاری سخت تبدیل می‌کند.

در همه ابزارهای تبلیغاتی اعم از تابلو، بیلبورد، کارت ویزیت و … یک فضای خالی وجود دارد که بعضاً به آن «ناحیه سفید» می‌گویند. این ناحیه (که می‌تواند رنگی هم باشد) قسمتی از تابلوست که خالی می‌ماند. حفاظت از این ناحیه سفید یکی دیگر از مشخصه‌های مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود.

به‌عنوان یک قاعده کلی، هر چقدر میزان یا درصد ناحیه سفید در سطح تابلو بیشتر باشد، قابلیت خوانایی محتوای چاپ‌شده روی تابلو بهبود می‌یابد. کارشناسان تبلیغات و بازاریابی پیشنهاد می‌کنند که حداقل 30 تا 40% سطح تابلو را به‌عنوان ناحیه سفید در نظر بگیرید.

 

3. از فونت‌های ساده استفاده کنید!

از فونت‌های ساده استفاده کنید!

فونت‌ها بازیگران مهمی هستند و به همین دلیل از فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی به شمار می‌روند. برای بهبود هر چه بیشتر ضریب انتقال پیام به مخاطبان، فونت‌های ساده را برای چاپ محتوا روی تابلو انتخاب کنید. سادگی فونت، افزایش وضوح را به دنبال دارد که این امر متعاقباً بر خوانایی تابلو تأثیر مثبت می‌گذارد.

فونت‌های پیچیده و عجیب و غریب شاید در نگاه اول، زیباتر به نظر برسند؛ ولی فراموش نکنید که هدف شما از سفارش تابلوی تبلیغاتی، نه خلق یک اثر هنری بلکه جلب‌توجه و متقاعدسازی مخاطبان هدف است. اکثر مخاطبان امروزی کم‌حوصله‌تر از آن هستند که برای رمزگشایی از فونت پیچیده‌ی تابلوی تبلیغاتی شما زمان زیادی صرف کنند. خوشبختانه فونت‌های ساده و حرفه‌ای این ویژگی را دارند که با تغییر حالت آن‌ها (مثل توپُر یا مورب) انتظارات زیبایی‌شناختی شما را برآورده کنند یا با تغییر سایزشان بتوانید بخش‌های مهم‌تر محتوای چاپی را با تأکید بیشتری نمایش دهید.

استفاده از ترکیب فونت‌ها هم نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. به‌عنوان یک قاعده کلی، بهتر است در یک تابلوی تبلیغاتی از بیشتر از 2 فونت متفاوت استفاده نکنید. انتخاب 2 فونت که مکمل یکدیگر باشند، ضمن زیباسازی طرح تابلو، برجستگی و تمایز خاصی به محتوای آن می‌بخشند.

 

4. با گرافیک جذاب، چشمان مخاطب را قفل کنید!

طراحی و گرافیک جذاب

مگر می‌توان در بحث فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی از اهمیت گرافیک صحبت نکرد؟ گرافیک جذاب، چاشنی بصری تابلوی تبلیغاتی شماست که می‌تواند فوراً بر ارزیابی مخاطب از محتوای تابلو اثرگذار باشد. استفاده از حاشیه شاید نکته کم‌اهمیتی در بحث گرافیک به نظر برسد؛ درحالی‌که این‌طور نیست. افزون یک حاشیه مناسب می‌تواند چشم‌های مخاطبان را روی پیام اصلی متمرکز کند و حتی سرعت خواندن پیام را تا 25% بالا ببرد.

تردیدی نیست آنچه در بحث گرافیک بیشتر از همه به چشم می‌آید، تصاویر است. گنجاندن عکس‌های دیجیتال تمام‌رنگی که ارتباط معنایی مناسبی با محتوای پیام دارند، باعث حفظ توجه مخاطب و ایجاد نوعی لذت ادراکی از تعامل با تابلوی تبلیغاتی شما می‌شود.

لوگو، آیتم‌های هنری و سایر عناصر گرافیکی از دیگر مواردی هستند که برای بهبود بصری طراحی و مخصوصاً اِعمال استراتژی‌های برندینگ می‌توان آن‌ها را به تابلو اضافه کرد. فقط مراقب باشید که تمرکز بیش‌ازحد روی گرافیک، سطح تابلو را به شلوغی و هرج‌ومرج نکشاند.

 

5. در انتخاب رنگ‌های اصلی و زمینه هوشمندانه کار کنید!

انتخاب هوشمندانه رنگ‌های اصلی و زمینه

انتخاب رنگ در تابلوی تبلیغاتی، ازجمله موضوعاتی است که به بحث گرافیک مربوط می‌شود. ولی اهمیت این موضوع در زمینه‌ی فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی آن‌قدر بالاست که ترجیح دادیم به‌عنوان یک آیتم جداگانه روی آن بحث کنیم.

رنگ‌ها، اثرات روانی، ادراکی و حتی عاطفی شگفت‌انگیزی روی مخاطبان شما دارند که ما در مقاله‌ای مجزا درباره آن صحبت می‌کنیم. در این گفتار هدف ما صرفاً تأکید بر تأثیر رنگ‌های اصلی و زمینه بر خوانایی تابلوی تبلیغاتی شماست. انتخاب این رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها می‌تواند قابلیت خوانایی تابلوی تبلیغاتی را بالا یا پایین ببرد.

انجمن تبلیغات فضای باز آمریکا آزمایشی را در زمینه ترکیب رنگ‌ها انجام داد که بد نیست مروری بر نتایج جالب‌توجه آن داشته باشیم. بر اساس نتایج این آزمایش در رده‌بندی زیر، مورد اول دارای بیشترین خوانایی و مورد آخر دارای کمترین خوانایی هستند.

به عبارت دیگر هر چقدر از بالای لیست به طرف پایین آن برویم، قابلیت خوانایی تابلوی تبلیغاتی از حیث رنگ‌بندی کاهش می‌یابد:

  1. مشکی روی زمینه زرد
  2. سیاه روی زمینه سفید
  3. زرد روی زمینه سیاه
  4. سفید روی زمینه آبی
  5. سبز روی زمینه سفید
  6. آبی روی زمینه زرد
  7. سفید روی زمینه سبز
  8. سفید روی زمینه قهوه‌ای
  9. قهوه‌ای روی زمینه زرد
  10. قهوه‌ای روی زمینه سفید
  11. زرد روی زمینه قهوه‌ای
  12. قرمز روی زمینه سفید
  13. زرد روی زمینه قرمز
  14. قرمز روی زمینه زرد
  15. سفید روی زمینه قرمز

استفاده از نتایج فوق تا حد زیادی خوانایی و جذابیت بصری تابلوی تبلیغاتی شما را تضمین می‌کند تا بتوانید پیامتان را با نهایت وضوح به مخاطبان هدف انتقال دهید.

البته این نتایج را نباید با یک قانون قطعی و لازم‌الاجرا اشتباه بگیرید؛ چه‌بسا موقعیت‌هایی وجود داشته باشند که رنگ‌های موجود در محیط، درستیِ رده‌بندی فوق را زیر سؤال ببرند. بااین‌حال مراجعه به این رنکینگ می‌تواند یک سرنخ مناسب برای تصمیم‌گیری باشد.

 

6. با نورپردازی، قدرت جلب‌توجه تابلوی تبلیغاتی را چند برابر کنید!

با نورپردازی، قدرت جلب‌توجه تابلوی تبلیغاتی را چند برابر کنید!

با توجه به روندهای فعلی بیایید نورپردازی را نیز به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی به رسمیت بشناسیم!

حالا کسب‌وکارها بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده از تابلوهایی روی آورده‌اند که سطح آن‌ها با لامپ‌های رنگارنگ روشن می‌شود. تابلو لایت باکس یکی از بهترین نمونه‌های تابلوهای نورانی است که با زیبایی و جذابیت شگفت‌انگیز خود، کشش انواع محتوای تبلیغاتی را چند برابر می‌کند.

ورود نورپردازی به عرصه تبلیغات آفلاین باعث شده که تابلوها حتی شب‌ها و در مکان‌های تاریک یا کم‌نور نیز به نحو احسن از عهده انجام مأموریت خود برآیند.

سخت شدن جلب‌توجه مخاطبان هدف به دلیل بمباران تبلیغاتی، استفاده اکثر کسب‌وکارها از تابلوهای نورانی، امکان سفارشی‌سازی و نهایتاً قیمت مقرون‌به‌صرفه 4 دلیل محکمی هستند که مجبورتان می‌کنند به استفاده از آپشن نورپردازی در سفارش تابلو تبلیغاتی به‌طور جدی فکر کنید.

 

جمع‌ بندی

با شناخت فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی حالا سرنخ‌های ارزشمندی در دست دارید که به کمک آن‌ها می‌توانید یک رسانه‌ی مؤثر و کارآمد برای کسب‌وکارتان داشته باشید. ناگفته نماند غیر از عوامل فوق، جنبه‌های دیگری هم مانند جنس تابلو، مقاومت آن و … وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل بمانید.

فراموش نکنیم که دانستن مشخصه‌های مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی یک سمت ماجرا و ساخت و طراحی حرفه‌ای تابلو سمت دیگر ماجراست که به همان اندازه و بلکه بیشتر اهمیت دارد. گروه چاپ سام با سال‌ها تخصص و تجربه در زمینه ساخت انواع تابلوی تبلیغاتی، آماده پذیرش سفارش تابلوی تبلیغاتی برای کسب‌وکار شما عزیزان است. اگر به دنبال دریافت برترین خدمات هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

 
چه عواملی در ساخت تابلوهای تبلیغاتی اهمیت دارند؟

ساخت تابلوهای تبلیغاتی، به عواملی مانند انتخاب مناسب رنگ‌ها، استفاده از تصاویر جذاب و متن مؤثر، طراحی مناسب و قرار دادن در مکان مناسب بستگی دارد.

چرا انتخاب رنگ‌ها در تابلوهای تبلیغاتی مهم است؟

رنگ‌ها تأثیر قابل توجهی در جذب توجه مخاطبان دارند. انتخاب درست رنگ‌ها بر احساسات و واکنش‌های مخاطبان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند پیام تبلیغاتی را بهبود دهد.

چگونه می‌توان تصاویر جذاب و متن مؤثر را در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کرد؟

استفاده از تصاویر با کیفیت و مناسب با محتوای تبلیغاتی می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند. همچنین، متن‌های کوتاه، واضح و معنی‌دار به مخاطبان کمک می‌کنند تا پیام تبلیغاتی را به طور سریع درک کنند.

دیدگاهی در مورد “فاکتورهای مهم در ساخت تابلوی تبلیغاتی

  1. بهمن رسولی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  2. سیدحسین نوروزی گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *