لایت باکس, فلکس

تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس چیست؟

تفاوت تابلو لایت باکس و تابلو فلکسی چیست؟

دانستن تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس، کلید انتخاب یک سازه تبلیغاتی اثربخش است.

تابلو لایت باکس و تابلو فلکسی هر دو ازجمله پرکاربردترین سازه‌ های تبلیغاتی محسوب می‌شوند. هر دو سازه هدف مشترکی را دنبال می‌کنند ولی به‌واسطه ویژگی‌های خاصی که دارند، به روش‌های مختلفی مأموریت خود را انجام می‌دهند.

در نگاه اول، شاید تفاوت زیادی بین تابلو لایت باکس و تابلو فلکسی وجود نداشته باشد. ولی از نظر فنی، این دو سازه تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند که در این مطلب از چاپ سام می‌خواهیم درباره این تفاوت‌ها صحبت کنیم. برای تشریح تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس بهتر است نخست با هر کدام از این دو سازه بیشتر آشنا شویم.

 

تابلو لایت باکس چیست؟

تابلو لایت باکس چیست؟

ورود تابلوهای لایت باکس، انقلاب بزرگی را در جذابیت بصری تبلیغات آفلاین به پا کرد.

تابلو لایت باکس، محفظه‌ای است که در آن سطح چاپ با منبعی که درون جعبه و پشت آن قرار گرفته، نورپردازی می‌شود. این نورپردازی باعث می‌شود که محتوای چاپی، جلوه‌ای زنده‌تر به خود بگیرد و بهتر بتواند توجهات را به خود جلب کند. تابلوهای لایت باکس مخصوصاً برای نمایش در شب و محیط‌های تاریک که کاهش نور، مانع از رؤیت محتوای تبلیغاتی می‌شوند، یک انتخاب فوق‌العاده هستند.

در تابلو لایت باکس، محتوا روی متریال چاپ نقش می‌بندد. این متریال می‌تواند از جنس پارچه بک لایت، فلکس یا بک لایت طلقی باشد. متریال چاپ درون محفظه‌ای قرار می‌گیرد که به‌عنوان قاب یا فریم تابلو عمل می‌کند. جنس این فریم می‌تواند از آلومینیم، پلکسی گلاس، ام دی اف و … باشد. در صورت تمایل می‌توانیم میزان حاشیه و فریم تابلو را به حداقل برسانیم که در این صورت با تابلو لایت باکس فریم لس (بدون فریم) سروکار داریم.

نورپردازی، مهم‌ترین ویژگی تابلو لایت باکس است که برای این منظور از چراغ‌های ال ای دی استفاده می‌کنند. این چراغ‌ها را می‌توان در رنگ‌ها و جلوه‌های نوری متنوعی روی تابلو کار کرد که زیبایی و تنوع بصری خارق‌العاده‌ای به چاپ می‌بخشند.

تابلو لایت باکس انواع مختلفی دارد که شاخص‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

سه مورد اول، تابلوهای لایت باکس را بر مبنای نوع استقرار و دو مورد بعد آن‌ها را بر اساس نحوه نمایش محتوا دسته‌بندی می‌کنند. تابلو لایت باکس در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی قابل‌اجراست.

 

تابلو فلکسی چیست؟

تابلو فلکسی چیست؟

دومین گام برای درک بهتر تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس، آشنایی بیشتر با ویژگی‌های تابلو فلکسی است.

تابلو فلکسی را از متریالی با همین نام می‌سازند. فلکسی، متریالی از جنس PVC است که یک پلیمر پلاستیکی محسوب می‌شود. این متریال به‌واسطه شفافیت بالا، قادر است نور را از خود عبور دهد. به همین دلیل برای روشن کردن سطح تابلو می‌توان هم از نور مصنوعی و هم از نور طبیعی بهره برد. چاپ فلکسی مقاومت بسیار بالایی دارد و درواقع مهم‌ترین وجه تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس نیز در همین است.

از نظر نوع نورپردازی تابلو فلکسی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. تابلو فلکسی پشت نور: در این نوع فلکسی، نور از پشت به سطح چاپ می‌تابد و برای نمایش محتوا در اماکن تاریک و کم‌نور مناسب است.
  2. تابلو فلکسی جلو نور: در این نوع فلکسی، نور از جلو به سطح چاپ می‌تابد و بیشتر برای نمایش محتوا در اماکن روشن از آن استفاده می‌کنند.

برای نورپردازی تابلو فلکسی معمولاً از لامپ‌های مهتابی (فلورسنت) و ال ای دی استفاده می‌کنند. ضمناً این تابلو به‌صورت بدون نور نیز قابل‌اجراست.

6 تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس

موارد زیر تفاوت تابلو لایت باکس و فلکسی را به‌وضوح نشان می‌دهند.

1. قابلیت تعویض چاپ

اینکه بتوانید بعد از مدتی و به فراخور نیاز، محتوای چاپی روی سازه تبلیغاتی خود را عوض کنید، یک قابلیت خیلی مهم است.

درحالی‌که تابلو لایت باکس از مزیت تعویض طرح چاپی برخوردار است، تابلو فلکسی چنین قابلیتی را ارائه نمی‌دهد. بنابراین برای کمپین‌های تبلیغاتی که محتوای متغیر یا کوتاه‌مدت دارند، تابلو لایت باکس می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 

2. محل استفاده

به‌عنوان یک قاعده کلی از تابلو لایت باکس معمولاً در فضاهای داخلی و از تابلو فلکسی بیشتر در فضاهای خارجی استفاده می‌کنند. لایت باکس به لطف زیبایی بصری خود، به‌خوبی می‌تواند در کسری از ثانیه در محیط‌های داخلی توجه ناظران یا عابران را جلب کند.

تابلو فلکسی، قابلیت استفاده در فضاهای داخلی مثل غرفه‌های نمایشگاهی را نیز دارد و به همین جهت، یک سازه تبلیغاتی دومنظوره لقب می‌گیرد. البته تابلوهای لایت باکس را نیز می‌توان با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه برای استفاده در محیط‌های بیرونی، سفارشی‌سازی کرد.

 

3. مقاومت و ماندگاری

برگ برنده‌ی فلکسی در بحث تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس، استحکام و مقاومت بالای چاپ است. این مقاومت، تابلوهای فلکسی را برای اجرا در محیط‌های بیرونی و حتی شرایط نامساعد آب و هوایی به گزینه‌ای درجه‌یک تبدیل می‌کند. چاپ فلکسی در برابر آب، رطوبت، باد، اشعه فرابنفش و … مقاومت تحسین‌برانگیزی نشان می‌دهد؛ مقاومتی که درنهایت عمر مفید سازه را بالا می‌برد

 

4. قیمت

قیمت تابلو فلکسی و قیمت تابلو لایت باکس در وهله اول به عواملی مثل ابعاد، مقدار کار چاپ، سیستم نورپردازی و … بستگی دارد. بااین‌حال، با یکسان فرض کردن این عوامل باید گفت که سفارش تابلو فلکسی برای مشتریان معمولاً ارزان‌تر تمام می‌شود. درواقع یکی دیگر از مزایای تابلو فلکسی، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. این ویژگی تا حدی، ضعف عدم امکان تعویض طرح چاپ روی این تابلوها را جبران می‌کند.

 

5. زیبایی

اکثر افراد زیبایی را یکی از مهم‌ترین محورهای تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس می‌دانند. به عقیده آن‌ها تابلو لایت باکس به‌مراتب از تابلو فلکسی زیباتر است. البته این فقط یک عقیده‌ی رایج در بازار و صنعت است که بیشتر جنبه سلیقه‌ای دارد؛ بنابراین درنهایت همه چیز به سلیقه شخصی شما بستگی پیدا می‌کند.

 

6. نوع محتوا

تابلو فلکسی یک سازه عالی برای نمایش محتواهای پیچیده به‌صورت تمام‌رنگی است؛ در مقابل اگر طرح، ساده یا شامل حروف برجسته باشد، لایت باکس انتخاب بهتری برای نمایش آن خواهد بود.

 

جمع‌ بندی

با شناخت موارد تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس بهتر می‌توانید درباره انتخاب یکی از این دو سازه تبلیغاتی تصمیم بگیرید.
چاپ سام با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و داشتن بهترین تجهیزات چاپ، آماده پذیرش سفارش‌های شما و تحویل آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است. همین حالا از طریق شماره تلفن، تلگرام یا واتس اپ با ما تماس بگیرید و با سفارش سازه تبلیغاتی اختصاصی‌تان، گام بلندی در مسیر بهبود کسب‌وکارتان بردارید.

 

سوالات متداول

 
تفاوت اصلی بین تابلو فلکسی و لایت باکس چیست؟

تابلو فلکسی یک تابلو تبلیغاتی است که از پارچه فلکس (پارچه مقاوم به نور و آب) ساخته می‌شود و با چراغ‌های داخلی نورپردازی می‌شود. لایت باکس نیز یک ساختار نورپردازی است که شامل یک بوم ام دی اف یا فلزی با پارچه یا مواد دیگر بر روی آن است که با نورپردازی داخلی یا خارجی تصاویر را نمایش می‌دهد.

کدام یک از این دو برای تبلیغات مناسب‌تر است؟

انتخاب بین تابلو فلکسی و لایت باکس به نوع تبلیغات و محل نصب بستگی دارد. تابلو فلکسی مناسب برای تبلیغات بزرگ خارجی با نورپردازی مناسب و تصاویر زیبا است. لایت باکس به عنوان یک ساختار نوری، برای تبلیغات داخلی و خارجی مناسب است و به تصاویر جلوه ویژه‌ای می‌دهد.

آیا هزینه‌های تابلو فلکسی و لایت باکس متفاوت هستند؟

بله، هزینه‌های تابلو فلکسی و لایت باکس ممکن است متفاوت باشند. تابلو فلکسی به دلیل استفاده از پارچه مقاوم و چراغ‌های نورپردازی، ممکن است هزینه‌های اجرایی و نگهداری بیشتری داشته باشد. لایت باکس نیز بسته به اندازه، مواد ساختاری، و تجهیزات نورپردازی ممکن است با هزینه‌های مختلفی همراه باشد.

دیدگاهی در مورد “تفاوت تابلو فلکسی و لایت باکس چیست؟

  1. محمدتقی سلطانی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  2. مهران سرمد گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *