چاپ

ماشین‌های چاپ چند نوع هستند؟

printing machines

امروزه از دستگاه‌های چاپ گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام قابلیت منحصر به فرد خود را دارند. در بازار قیمت‌های مختلفی برای دستگاه‌های چاپ وجود دارد. این دستگاه‌ها کمک زیادی به چاپخانه‌ها می‌کنند. چاپ سام دارنده بهترین و بروز ترین تجهیزات دیجیتالی چاپ بوده که در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده است.

تاریخچه مختصر از ماشین‌های چاپ

آمریکا در سال ۱۸۶۶ اولین ماشین چاپ نسل جدید با کاغذ رول را به ثبت رسانید. البته اختراع فن چاپ به هزاران سال قبل باز می‌گردد. چندین هزار سال قبل آسوریان بر خشت‌ها مهر می‌زدند. انگشترهای خاتم نیز در زمان باستان استفاده می‌شد که خود نوعی ماشین چاپ اولیه به شمار می‌آمد.

قدیمی‌ترین کتاب چاپی که تا الان پیدا شده، یک متن مذهبی بودایی بوده است که در سال ۸۶۸ به چاپ رسیده است. این کتاب در غار دون هوانگ در جاده ابریشم پیدا شده است. در سال ۱۴۵۲ یوهانس گوتنبرگ دستگاه چاپ متحرک را اختراع نمود. او اولین فردی بود که برای هر کدام از حروف الفبا قطعه‌ای فلزی جداگانه‌ای در نظر گرفت.

 

در طول دوران‌های مختلف ماشین مکانیزه‌ای با روش چاپ باسمه‌ای انجام می‌شد. اما گوتنبرگ موفق شد که این روش قدیمی را به یک ماشین مکانیکی چاپ تبدیل کند. همین موضوع زمینه‌ای شد برای اختراعات بعدی در صنعت چاپ، که این رخداد در اوایل قرن ۱۸ بود. با اختراع دستگاه چاپ تحول بزرگی در صنایع چاپ و دیگر صنایع به وجود آمد و از آن پس کم‌کم انواع مختلف و گوناگونی از ماشین چاپ وارد بازار شد.

ماشین چاپ اولیه

 

هر کدام از دستگاه‌های چاپ کاربردهای خاص خودشان را دارند. ماشین‌های چاپ اولیه ابتدا چاپ سیاه و سفید انجام می‌دادند اما به مرور زمان دستگاه‌های چاپ رنگی کم‌کم روانه بازار شدند. امروز تنوع دستگاه چاپ بسیار زیاد است. دستگاه‌های چاپ از دیجیتالی گرفته تا چاپ افست هر یک با کاربرد خاص خودشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت ماشین‌های چاپی که در صنعت چاپ تحول عظیمی ایجاد کرده و نقش بسزایی داشته‌اند عبارتند از:

  • ماشین‌های چاپ سیلندری لتر پرس
  • ماشین‌های چاپ رتاتیو
  • ماشین چاپ هلیوگراور
  • ماشین چاپ دورو افست
  • ماشین چاپ دیجیتال

 

چاپ در ایران

میرزا صالح شیرازی از سوی حکومت قاجار برای فراگیری هنرهای نوین به اروپا رفت. او در اوایل قرن ۱۳ هنگام بازگشت به کشور یک دستگاه چاپ سنگی به تبریز آورد. ایشان با کمک این دستگاه برای اولین بار در ایران چاپ سنگی را در شهر تبریز راه انداخت.

پس از مدتی چاپخانه سنگی به تهران و شهرهای دیگری مانند اصفهان راه‌اندازی شد. تا اواخر دوره قاجاریه چاپ در ایران به روش چاپ سنگی انجام می‌شد. البته نکته قابل توجه این بوده است که ۸ سال قبل از ورود میرزا صالح شیرازی و چاپ سنگی، چاپ سربی نیز در ایران راه‌اندازی شده بود.

اما به علت هزینه‌های بالای این نوع چاپ مورد استقبال مردم واقع نشده و پس از ورود چاپ سنگی به ایران، چاپ سربی به طور کامل کنار گذاشته شد. اکنون روش‌ها و ابزار مختلف و زیادی برای چاپ موجود است. در واقع با گسترده شدن صنعت چاپ روش‌های مختلفی به وسیله دستگاه‌های متفاوت به وجود آمده است.

یکی از بهترین و کارآمدترین این روش‌ها چاپ افست می‌باشد. این روش مناسب و به صرفه برای چاپ در تیراژ‌های بالا و کیفیت گزینه‌ای عالی می‌باشد. روش دیگری از چاپ که امروزه بسیار کارآمد است، چاپ دیجیتال می‌باشد.

البته این روش در تیراژ‌های بالا مناسب نیست اما به دلیل امکانات بالا و توانایی‌های بسیار، امروزه مورد استقبال قرار گرفته است. امروزه با پیشرفت چشمگیر صنعت چاپ تقریباً می‌توان بر روی هر جسمی چاپ را ممکن ساخت. چند نمونه از این اجسام عبارتند از:

  • انواع کاغذ
  • انواع مقوا
  • انواع پارچه‌های ضخیم و نازک
  • اجسام سرامیکی
  • اجسام منحنی و ناهموار
  • چوب
  • شیشه
  • چاپ خودکار تبلیغاتی
  • چاپ لیوان تبلیغاتی

انواع ماشین‌های چاپ و کاربردشان

در این قسمت از مقاله به معرفی و همچنین بررسی انواع متفاوت ماشین‌های چاپ می‌پردازیم. برخی از این ماشین‌ها کیفیت بالایی دارند و برخی دیگر سرعت بالایی. بعضی از این ماشین‌ها نیز از سرعت و کیفیت خوبی بهره برده اند. افرادی که به ماشین‌های چاپ نیاز دارند می‌توانند متناسب با نیاز کسب و کارشان اقدام به خرید ماشین‌های چاپ مورد نظرشان کنند.

دستگاه چاپ آفست

یکی از بهترین و معمول‌ترین دستگاه‌های چاپ، دستگاه چاپ آفست می‌باشد. این دستگاه چاپ کیفیت بالایی دارد و از تیراژ نسبتا خوبی بهره‌مند است. بهتر است برای چاپ تیراژ‌های پایین از این دستگاه استفاده نشود چون انرژی زیادتری می‌طلبد، برای چاپ با تیراژ کم بهتر است از دستگاه چاپ اسکرین یا دیجیتال استفاده کنید.

این دستگاه بیشتر مناسب چاپ‌های تیراژ بالا می‌باشد. دستگاه چاپ آفست برجستگی یا فرورفتگی ندارد، به همین دلیل به آن چاپ مسطح هم گفته می‌شود.

دستگاه چاپ هلیوگراور

این دستگاه کیفیت مطلوبی را داراست. معمولاً برای تیراژ‌های میلیونی از آن استفاده شده و دارای سرعت بالا و نیز سیلندرهای خاصی نیز دارد. این دستگاه برای تیراژ‌های پایین اصلاً به صرفه نیست و انرژی به شدت بالایی دارد.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

در جهان این دستگاه همانند دستگاه چاپ آفست از پرکاربردترین دستگاه‌های چاپ می‌باشد. این دستگاه دارای ساختاری متفاوت است که دارای جایگاه ویژه‌ای بین دستگاه‌های چاپ می‌باشد. دستگاه چاپ سیک اسکرین تقریبا روی هر چیزی می‌تواند فرایند چاپ را انجام دهد.

این دستگاه قابلیت چاپ روی اشکال صاف، گرد، ناهموار و… را دارد.

دستگاه چاپ فلکسو

از انواع دستگاه‌های جالب در صنعت چاپ می‌توان به دستگاه چاپ فلکس اشاره کرد. علت نامگذاری این دستگاه چاپ به نام فلکسو، این است که با استفاده از کلیشه‌های فتوپلیمرها یا لاستیک‌های انعطاف‌پذیر، قدرت‌های جالبی را در خود جای داده است.

از امکانات این دستگاه می‌توان به سرعت بالا اشاره کرد به طوری که می‌تواند در زمان کم، تعداد چاپ بالایی را انجام دهد. این دستگاه بر روی مواد متنوعی مانند نایلون و متالایز عملیات چاپ را انجام دهد که هر دستگاهی قادر به انجام آن نیست.

 

دستگاه چاپ فلکسو

 

دستگاه چاپ تامپو

مخصوص چاپ بر روی اجسام و اشکال گود است. این دستگاه قابلیت چاپ روی سطوح متفاوت مانند منحنی، گرد، محدب و کره را دارد. به دلیل خاص بودن این نوع روش، از تجهیزات و تکنولوژی جدایی استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ آفست روی فلز

همانطور که از اسم این دستگاه پیداست، چاپ بر روی اجسام فلزی را انجام می‌دهد. دستگاه چاپ آفست روی فلز جز معدود دستگاه‌های چاپ است که بر روی سطح غیر کاغذی و مقوایی چاپ را انجام می‌دهد. از نمونه‌های بارز چاپ این دستگاه می‌توان به چاپ روی قوطی‌های نوشابه و آبمیوه، تن ماهی، رنگ، روغن‌های حلبی و… اشاره کرد.

انواع دستگاه چاپ ایچینگ

چاپ ایچینگ به نوشته‌ها و لوگوهای فرو رفته بر روی فلز را می‌گویند. این آرم‌ها و لوگوها ماندگارند و مانند کاغذ نیستند که از بین بروند. این روش مخصوص چاپ‌های خوردگی بر روی اجسام و اشکال فلزی است.

 

انواع دستگاه چاپ ایچینگ

 

دستگاه چاپ لترپرس

از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ، لترپرس است که به آن چاپ ملخی نیز می‌گویند. از نمونه کارهایی که می‌توان با این دستگاه انجام داد: چاپ کارت ویزیت، چاپ سربرگ، چاپ اعلامیه و…… می‌باشد. این نوع دستگاه‌های چاپ در دنیای امروز جایگاه خاصی ندارند و کم‌کم از دور خارج شده و استفاده از آن قطع می‌شود.

دستگاه چاپ مخمل

یکی از تکنولوژی‌های مدرن چاپ، چاپ مخمل می‌باشد. به طور خاص روی پارچه‌های مخمل طراحی می‌شود. با کمک روشی که این دستگاه دارد دست طراحان بسیار باز شده است به طوری که می‌توانند طرح‌های زیبای زیادی را به چاپ برسانند.

این دستگاه با استفاده از فناوری بسیار پیشرفته، قادر به چاپ طرح‌هایی با کیفیت بالا و با جزئیات دقیق روی پارچه‌های مخمل می‌باشد. در چاپ با دستگاه چاپ مخمل، متریال در طول مقطع چسبکاری شده به کار رفته می‌شود. این دستگاه به طور عمده‌ای برای چاپ لوگوها، نام و نشان‌های تجاری را مطرح روی پارچه مخمل به کار می‌رود.

این دستگاه قابلیت چاپ روی پارچه‌ های پلی استر، پنبه، نایلون و مخمل را دارد. این دستگاه به دلیل تکنولوژی جدید خود با استفاده از یک مرحله چاپ، می‌تواند طرح‌هایی با کیفیت بالا و جزئیات دقیق بر روی پارچه‌های مخملی چاپ کند. دستگاه‌ چاپ مخمل دارای رنگ‌هایی مخصوص است که آن را قادر به چاپ روی پارچه‌های تیره و روشن می‌کند.

دستگاه چاپ مخمل مناسب برای تولید محصولات کیفیت بالا و طراحی‌های خلاقانه است. یکی از ابزارهای مهم در صنعت چاپ پارچه، دستگاه چاپ مخمل می‌باشد. این دستگاه قادر است که روی پارچه‌هایی با ضخامت متفاوت نیز چاپ کند.

عبارت بهترین دستگاه چاپ اشتباه است. هر دستگاه چاپی بر اساس نیازهایی ساخته و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اگر شما به هر دلیلی قادر به خرید دستگاه چاپ نیستید بهترین گزینه همکاری با مجموعه‌ای است که محصولات با کیفیت و قیمت قابل قبولی را ارائه دهد تا سفارشات شما با مطلوب‌ترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

انواع ماشین چاپ با بهترین کیفیت

در این مقاله انواع دستگاه چاپ را بررسی کردیم و به کاربرد هر دستگاه چاپ پرداختیم. شرکت چاپ سام به روزترین چاپخانه دیجیتال در حوزه‌های مختلف چاپ از جمله چاپ در فضای باز و بسته، چاپ بر روی اجسام سخت، دیجیتال کاتینگ، لایت باکس و… فعالیت دارد.

همچنین مجموعه چاپ سام با در اختیار داشتن ماشین آلات چاپ متنوع و گسترده ای، کلیه خدمات و محصولات خود را با رعایت استانداردهای جهانی و با توجه به نیاز مصرف کنندگان ارائه می‌نماید.

برند چاپ سام در راستای اهداف خود در جهت رفع نیاز مشتری اقدام به مشاوره در زمینه تبلیغات محیطی و پکیج‌های چاپی و استندهای تبلیغاتی نموده است. برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر شما می‌توانید از طریق تلگرام و یا واتساپ با کارشناسان مجموعه چاپ سام ارتباط بگیرید.

دیدگاهی در مورد “ماشین‌های چاپ چند نوع هستند؟

  1. سعید جاوید گفت:

    احسنت عالی بود

  2. عباسعلی منصوری گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *